Spirituális forgatókönyvek közös elemei

Az egos elme a mindennapi életben játssza saját szerepeit, létrehozva hozzá a megfelelő karaktereket és forgatókönyveket. Ezeknek a forgatókönyveknek a tartalmát a környezet, a neveltetés, tehát az a kultúra határozza meg, amiben felnövünk.

Így teljesen más alapú forgatókönyvek alakulnak ki az évek során a Föld különböző kultúráiban. Ezekkel a forgatókönyvekkel azonosítjuk magunkat, ezek látnak el bennünket a szilárd identitás érzésével.

Ha spirituális keresőkké válunk, akkor az egos elme készségesen elkészíti nekünk a spirituális keresésünk forgatókönyveit. Ezek a spirituális forgatókönyvek azonban egy kaptafára készülnek, így sok közös elemet tartalmaznak. Nézzünk meg ezek közül néhányat.

Az egyik ilyen közös elem a spirituális forgatókönyvekben, hogy minden spirituális kereső talál magának egy tant, egy irányzatot, egy mestert, akit nagyon közel érez magához. Ez adja az alapot. Míg egyesek Eckhart Tolle tanításait érzik ilyen alapnak,  addig mások Osho, Mooji,  Krishnamurti stb. tanításaihoz vonzódnak inkább.

Erre a közös alapra épül rá a spirituális forgatókönyvek második fontos közös eleme, az, hogy az elme készít egy képet magának erről a tanról, megpróbálja megérteni azt és megpróbálja megszőni belőle a spirituális kereső gondolat-ruháját.

Ez a ruha nagyon változatos lehet, a kiinduló tantól, tanítótól függően. Szövetét azonban minden esetben azok az elvárások alkotják, hogy hogyan kell viselkednem, milyen módszereket kell használnom, hogy átéljem azokat a spirituális élményeket, amelyek az adott tanból fakadnak. Pl. hogy lehetek jelen a Most-ban.

Az így kialakuló spirituális ruhák további közös jellemzője, hogy viselőjük mind arra törekszenek, hogy a gondolat-ruhájuk kiemelje őket a tömegből, a hétköznapiságból,  és ezen túl valamilyen képzelt szépséghez, szeretethez, boldogsághoz, vagy valamilyen pozitív élményhez, pozitív identitáshoz segítse hozzá őket. Az elme pedig feltölti belső ürességét ezekkel az elképzelt érzésekkel.

Az ilyen szépen manipulált spirituális ruhához aztán könnyen kötődhet a viselője, nem akar tőle megszabadulni, mert az erős, de hamis személyes identitást adhat a viselőjének.

Az igazság keresője (ha valóban az igazságot keresi és nem csak egy spirituális élményekben gazdag spirituális forgatókönyv megvalósítására törekszik) azonban átlát minden spirituális forgatókönyvön és felismeri az így szőtt spirituális köntös veszélyeit.

Adyashanti szerint ha igazi spirituális keresővé szeretnénk válni, akkor leginkább egy mindenre rácsodálkozó gyermekhez kell hasonlítanunk. Tegyük fel magunknak újra és újra a következő kérdést: Valóban ez lennék?

Aztán pedig ne gondolkozzunk, ne agyaljunk rajta, hanem engedjük, hogy a kérdés egyre nyitottabbá és csupaszabbá tegyen bennünket. Minél őszintébben merülünk el ebben a vizsgálatban, az ego annál védtelenebbé válik, az elme összekuszálódik és nem tudja, mit tegyen.

Így a szépen felépített spirituális forgatókönyvek összeomlanak és a szépen szőtt spirituális köntös lefoszlik rólunk.

Üdvözöljük ezt a tanácstalanságot, ne féljünk fegyvertelenné válni. Vegyük észre, hogy lényünk kellős közepén ott van az az élő, vibráló tudatosság, amelyről már annyit hallottunk.

Részlet Frank M. Wanderer: The Biggest Obstacle to Enlightenment: How to Escape from the Prison of Mind Games? című könyvéből.

 

Megjelent Frank M. Wanderer ÉBRESZTŐKÖNYVE, a Csendes forradalom. A Tudat evolúciója. 

Itt olvashatod a könyv egyes cikkeit.

A könyv könyvesbolti forgalomba nem kerül, a megrendeléséhez további információ itt található: http://fmcf.kery.org/

A szerzőről

Frank M. Wanderer Ph.D. főiskolai tanár, transzperszonális pszichológus, tudatkutató, több spirituális felébredéssel foglalkozó könyv szerzője